Sök:

Sökresultat:

180 Uppsatser om Mćngkontextuell barndom - Sida 1 av 12

Kvinnors upplevelser av att leva med alkoholberoende

Kvinnors alkoholberoende grundar sig ofta i en otrygg barndom. De kvinnor som senare i livet blir alkoholister har ofta blivit sexuellt utnyttjade som barn eller ocksÄ har de haft förÀldrar som sjÀlva missbrukat. Studien visar att det ligger mycket skam över kvinnors alkoholberoende. Denna studie visade Àven att kvinnor som missbrukar alkohol upplevde det som att livet förlorat sin mening. Den visade ocksÄ att det gÄr att ta sig ur beroendet..

BerÀttelser om utsatt barndom ? en kvalitativ studie utifrÄn tre sjÀlvbiografier

Ett stort antal barn i Sverige fÄr under sin barndom uppleva vÄld, fattigdom och alkoholproblematik. Av de barn som vÀxer upp i Sverige berÀknas en femtedel vÀxa upp i en familj dÀr minst en av vÄrdnadshavarnas alkoholkonsumtion anses vara en riskkonsumtion. En uppskattning som RÀdda barnen har gjort visar pÄ att 232 000 barn i Sverige lever i fattigdom.Syftet med föreliggande studie Àr att med hjÀlp av en kvalitativ ansats belysa hur individer skildrar upplevelsen av att vÀxa upp i familjer dÀr missbruk och vÄld förekommer. Det empiriska materialet bestÄr av tre sjÀlvbiografier:Kriget Àr slut, NÀr kalla nÀtter plÄgar mig med minnen av minnen av hur det var samt KÀrleksbarnet. Dessa böcker skildrar en barndom under 1960 - 80talen.

Bilder av barndom : Hur makt och Älder framstÀlls i sex nutida svenska bilderböcker

This essay examines how age, power and agency is represented and reproduced in contemporary Swedish picture books.This is done through a combination of discourse analysis and literary analysis.It uses theoretical perspectives from sociology, and views childhood as a social construct. It sees discourse and language use as both representing and constructing social reality in the tradition of Norman Fairclough and critical discourse analysis. The main results is that the discourses of childhood in the material construct children as a separate group in society, and childhood as a special time in life. Children is portrayed as both social actors and in need of protection from adult themes and worries..

Barnkultur som fostran och frihet : FörestÀllningar om barn och barndom i fem regionala kulturplaner

Kultursamverkansmodellen, en ny modell för statlig tilldelning av kulturmedel, infördes under 2011med fem regioner: SkÄne, Halland, VÀstra Götaland, Gotland och Norrbotten. För att ingÄ isamverkansmodellen krÀvs att regionerna utarbetar en regional kulturplan vilken utgör underlag förstatens bidragsgivning. Mitt syfte med följande uppsats Àr att utifrÄn den franska filosofen MichelFoucaults arbeten om diskurs och makt synliggöra förestÀllningar om barn och barndom i ovannÀmnda regioners kulturplaner. Mitt kunskapsintresse rör hur förestÀllningar om barn och barndomuttrycks samt hur maktutövning och styrkeförhÄllandet mellan barn och vuxna speglas ikulturplanerna.Min utgÄngspunkt Àr att de regionala kulturplanerna som politiska dokument beskriver kollektivaförestÀllningar om barn och barndom. UtifrÄn studiens material kan jag konstatera attkulturplanerna uttrycker en komplex och mÄngtydig variation av diskurser om barn i relation tillestetiska verksamheter.

Leka krig: en studie om foraldrars och forskollarares tankar om vapenlek - War games: a study of parents and preschool teachers thoughts on gun play

Syftet med denna kvalitativa studie Àr att synliggöra hur man som förskollÀrare och/eller förÀlder kan förstÄ och hantera barns krigs- och vapenlekande. Genom samtal med Ätta förÀldrar och sex pedagoger om barndom, barn och krigs- och vapenlekar vill vi, ur ett barndomssociologiskt perspektiv jÀmföra och problematisera dessa vuxnas tankar och erfarenheter med forskarnas teorier om barn, barndom och lek. I analyskapitlet framkommer tvÄ generella stÄndpunkter bÄde bland förÀldrar och pedagoger och vi kan se tydliga likheter mellan förÀldradiskussion 1 och pedagogdiskussion 1 samt mellan förÀldradiskussion 2 och pedagogdiskussion 2 dÀr det ena paret av dessa stÀller sig mer kritiska till krigs- och vapenlekar Àn de andra grupperna. Trots de olika stÄndpunkterna har alla fyra grupperna mÄnga liknande tankar. Det framkommer dock skillnader i vilken vÀrdering dessa tankar tillskrivs. Exempelvis Àr alla överens om att barnen bara leker men antingen för att de inte förstÄr allvaret i leken eller för att leken inte Àr speciellt farlig och kan liknas vid vilken annan rollek som helst..

BerÀttelser om minnen : en studie av tre sÀtt att berÀtta om sin barndom i en bilderbok

I den hÀr uppsatsen jÀmförs hur tre bilderboksförfattare skildrar sin barndom. Deras anvÀndning av miljöskildringar, karaktÀrer och berÀttarteknik undersöks. Författarnas motiv för att berÀtta om sin barndom, deras syn pÄ historia och deras instÀllning till att skriva för smÄ barn har ocksÄ studerats. Teorierna i uppsatsen har hÀmtats frÄn bland andra historikern Peter Aronsson, psykologen Clarence Crafoord, litteraturvetarna Helene Ehriander, Judith Graham och John Stephens samt pedagogen Nanny Hartsmar. Uppsatsen utgÄr ifrÄn en narratologisk metod dÀr bilderböckerna analyseras med hjÀlp av nÀrlÀsning utifrÄn de metoder som Maria Nikolajeva presenterar i Bilderbokens pusselbitar (2000) och Barnbokens byggklossar (2004) samt de som Mieke Bal presenterar i Narratology.

Maskrosbarn : En biografisk studie

Syfte med uppsatsen var att redogöra för hur individer som vuxit upp i familjer dÀr en förÀlder missbrukat och/eller varit psykisk sjuk, beskriver sig sjÀlva i dÄ och nutid, hemförhÄllanden och uppvÀxtförhÄllanden samt deras överlevnadsstrategier. Uppsatsen Àr av kvalitativ karaktÀr och utgörs av en innehÄllsanalys av tre biografier inom detta omrÄde.Genom att lÀsa tre biografier som belyser denna problematik samt med KASAM begreppen begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet och den dramaturgiska teorin har uppsatsen kunnat svara pÄ frÄgestÀllningarna om hur individerna begriper sin barndom, hur har individerna hanterat sin barndomssituation samt om individerna kan se sin barndom som nÄgot bra.Uppsatsen har resulterat i förstÄelse för hur viktiga vuxna individer Àr för barn med sÄdan hÀr problematik, samt hur viktigt det Àr att ha fritidsintressen..

Hur ÄterberÀttar man ett minne? : Vilken sorts filmisk gestaltning Àr mest passande för att berÀtta ett minne frÄn tidig barndom?

Hur ÄterberÀttar man ett minne frÄn sin tidiga barndom? Vilken gestaltning ger publiken bÀst inblick i minnet och fÄr dem sjÀlva att tÀnka tillbaka pÄ deras egen barndom? Detta arbete utgÄr frÄn dessa frÄgestÀllningar och undersöktes genom en testgrupp som fick se det eget skapade material och sedan svarat pÄ en frÄgeenkÀt. Svaren ifrÄn enkÀten har sedan analyserats och resultaten redovisas i detalj i detta arbetes sista kapitel.För att kunna göra ett bildmaterial sÄ trovÀrdigt som möjligt för arbetets undersökningsgrupp att se pÄ sÄ utgick jag frÄn ett eget minne, mer specifikt, ett minne frÄn det Är jag och min familj bodde i Albanien. Jag var dÄ 5 Är gammal och dÀr gick jag lucia för första gÄngen. Det skapade materialet blev tvÄ filmer av samma minne, en utifrÄn mitt perspektiv, film X, och ett utifrÄn mina förÀldrars, film Y, och undersökningen kretsade kring vilken gestaltning som passar bÀst för frÄgestÀllningen.Arbetets hypotes Àr att den gestaltningen, som pÄ ett genomgÄende sÀtt visar att minnet Àr Àkta Àr den som vidare ska anvÀndas i liknande arbete.

Orientra mera?! : En jÀmförande undersökning mellan stadsskolor och mindre tÀtortsskolor i att orientera.

I den hÀr uppsatsen jÀmförs hur tre bilderboksförfattare skildrar sin barndom. Deras anvÀndning av miljöskildringar, karaktÀrer och berÀttarteknik undersöks. Författarnas motiv för att berÀtta om sin barndom, deras syn pÄ historia och deras instÀllning till att skriva för smÄ barn har ocksÄ studerats. Teorierna i uppsatsen har hÀmtats frÄn bland andra historikern Peter Aronsson, psykologen Clarence Crafoord, litteraturvetarna Helene Ehriander, Judith Graham och John Stephens samt pedagogen Nanny Hartsmar. Uppsatsen utgÄr ifrÄn en narratologisk metod dÀr bilderböckerna analyseras med hjÀlp av nÀrlÀsning utifrÄn de metoder som Maria Nikolajeva presenterar i Bilderbokens pusselbitar (2000) och Barnbokens byggklossar (2004) samt de som Mieke Bal presenterar i Narratology.

Är ni sĂ„na slarvpellar?

Studiens syfte Àr att undersöka hur barn kommuniceras i det dagliga samtalet mellan förÀldrar och pedagoger. Vi har anvÀnt oss av följande frÄgestÀllningar för att konkretisera syftet: Hur initieras samtalet? Vilka roller har förÀldrar, pedagoger och barn i samtalet? Vilka aspekter av barn och barns vardag lyfts i samtalet? Studien utgÄr frÄn en barndomssociologisk ansats, inom vilken barn betraktas som aktiva medskapare av sina liv och barndom ses som ett socialt och kulturellt konstruerat fenomen. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ forskningsmetod med kvantitativa inslag, och primÀrmaterialet Àr observationer dokumenterade med fÀltanteckningar. Studiens resultat visar hur det Àr mest förekommande att vuxna tar initiativ till samtal och sÀllan barnen.

Hur fem mammor som utsatts för sexuella övergrepp i barndomen upplever sin förÀldraroll

Det Àr allmÀnt kÀnt att sexuella övergrepp i barndomen kan leda till en rad psykosociala svÄrigheter samt psykisk ohÀlsa. Trots att forskningen i Àmnet har intensifierats de senaste Ären Àr det fortfarande ett kunskapsomrÄde dÀr mycket saknas. Detta Àr en kvalitativ uppsats med syftet att Äterge fem mammors upplevelser av hur sexuella övergrepp i barndomen pÄverkat deras uppfattning av sin förÀldraroll. Genom att intervjua dessa kvinnor med hjÀlp av ett frÄgeformulÀr med öppna frÄgor har vi fÄtt tagit del av hur deras traumatiska erfarenheter har pÄverkat deras förÀldraroll. Mammornas berÀttelser har analyserats med hjÀlp av meningskoncentrering.

KÀra barn, det hÀr handlar om din barndom : 9 vuxna berÀttar om sina erfarenheter av en utsatt barndom och samhÀllets insatser

The aim of this study is to describe and analyze how adults who grew up in an exposed habitat experienced their upbringing and society's efforts and how it affected them in adult life. The method that we used was qualitative interviews. This method has given us a rich material, we believe. The results were analyzed by means of the theory we used and past research in the field. All of our respondents have in common that they were insecure in childhood.  And everyone has had negative consequences of their childhood into adulthood.

Bruxism - en förutsÀgbar parafunktion?

Bruxism Àr en vanemÀssig parafunktion som ofta delas in i tvÄ skilda fenomen, tandpressning och tandgnissling. Tandpressning anses vara kopplat till dagen och natten medan tandgnissling till natten. Bruxismens etiologi förklaras antingen med den mekaniska eller den psykologiska teorin. I dagslÀget finns ingen definitiv metod för att registrera bruxism, som bÄde har klinisk validitet i diagnostiseringen och som Àr kostnadseffektiv. Syftet med denna studie Àr att visa om bruxism Àr en förutsÀgbar parafunktion som Àr ihÄllande frÄn barndom till vuxen Älder.

NÀr en förÀlder frihetsberövas : Kvinnors upplevelser av att ha haft en frihetsberövad förÀlder under sin barndom

Syftet med denna studie var att beskriva kvinnors upplevelser av att under sin barndom ha haft en frihetsberövad förÀlder. Mer specifikt syftade studien till att undersöka hur frihetsberövandet upplevdes av individen beroende pÄ sociala och individuella förutsÀttningar samt vilka anpassningsmetoder (copingstrategier) undersökningsdeltagarna anvÀnt sig av. Fyra kvinnor mellan 25 och 35 Är intervjuades. De transkriberade intervjuerna analyserades med induktiv tematisk analys. Resultatet innehÄller en beskrivning av upplevelsen av och anpassningen till frihetsberövandet.

FrÄn barn till samhÀllsmedlem : Bilden av barnen i grundskolans styrdokument

Uppsatsen behandlar frÄgan om vilka förestÀllningar om barnen som finns i styrdokumenten för den svenska skolan.

1 NĂ€sta sida ->